دستگاه قضایی چطور از انتخابات آلودگی‌زدایی کرد؟

برخورد با لجن‌پراکن‌ها بدون سانسور

لجن‌پراکنی در انتخابات ازحادترین معضلات اخلاقی است وسوژه مورد تذکررهبر انقلاب ویکی از کلیدی‌ترین توصیه‌های ایشان این بوده است:‌«صحنه انتخابات صحنه عزت، حماسه ورقابت برای خدمت است، نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت؛بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت‌کند.»
کد خبر: ۱۴۶۱۸۲۳

برخورد با لجن‌پراکن‌ها بدون سانسور

آخرین قاب انذار برای رعایت اخلاق، بیانات رهبری در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بود که ایشان خاطرنشان کردند: در این حرکت عظیمی که انجام می‌گیرد، در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی، بین نامزد‌ها اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن و لجن‌پراکنی کردن کمکی به پیشرفت کار‌ها نمی‌کند؛ به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. صحنه انتخابات صحنه عزت و حماسه است، صحنه رقابت برای خدمت است، صحنه کش‌و واکش برای به دست آوردن قدرت نیست. در انتخاباتی که این روز‌ها به یکباره کشور را وارد فاز جدیدی کرد، فضای مجازی به ویژه توییتر شاهد این بی‌اخلاقی دامنه‌دار و شبکه‌ای بود؛ اتفاقی که با ورود هوشمندانه دستگاه قضایی در حال کنترل شدن است و معلوم شد لجن‌پراکن‌ها در حاشیه امن نیستند. از هوشیاری و دقت دستگاه‌های مربوطه هم باید تشکر کرد که نمی‌گذارند فضای انتخابات آلوده شود. روز پنجشنبه دادگاه تجدیدنظر استان تهران پس از رسیدگی به پرونده مطروحه وحید اشتری ماهینی، رأی قطعی و لازم‌الاجرای خود را صادر و وی را به حبس محکوم کرد. رسیدگی قضایی به پرونده‌های وحید اشتری که مربوط به سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می‌شده است، به دقت در مراحل مختلف دادسرا، دادگاه بدوی، دیوان‌عالی کشور، معاونت قضایی و دادگاه تجدیدنظر استان تهران مورد بررسی قرار گرفته و رأی قطعی یکی از پرونده‌های وی صادر و پرونده برای اجرای احکام به دادسرا ارجاع و رأی اجرا و اشتری به زندان معرفی شد؛ پرونده‌ای که حکم قطعی آن به مرحله اجرا درآمد. پس از طی مراحل قانونی در دادسرا، دادگاه بدوی، دادگاه تجدیدنظر و دیوان‌عالی کشور مجدد در آذر۱۴۰۲و در پی دستور تجویزاعاده دادرسی دیوان‌عالی کشوربه شعبه هم‌عرض رسیدگی‌کننده در دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شده بود. پس از دستور تجویز اعاده دادرسی این مهم از سوی قاضی و مستشار شعبه تجدیدنظر هم‌عرض در مسیر رسیدگی قرار گرفت و قضات شعبه هم‌عرض ضمن رد اعاده دادرسی دادنامه صادره از دادگاه تجدیدنظر استان تهران را تایید و حکم به مرحله اجرا درآمد.  

نکته دیگر این‌که در جریان رسیدگی به پرونده اشتری، مجازات نامبرده در دادگاه تجدیدنظر از ۲۴ ماه به ۱۴ ماه حبس تقلیل یافته بود. بنابر پیگیری‌های صورت گرفته وحید اشتری ماهینی یک پرونده قطعی و لازم‌الاجرای دیگر هم دارد که رسیدگی به آن در حال طی تشریفات قانونی است و رأی تجمیعی آن با پرونده اجرایی شده امروز پس از طی مراحل قانونی صادر خواهد شد. گفتنی است حکمی که در مورد وحید اشتری به اجرا درآمد چندین شاکی دارد. یک نمونه از محکومیت‌هایی که پس از طی فرآیند و تشریفات قانونی امروز به مرحله اجرا رسیده حاکی از این است که وحید اشتری به دروغ اعلام کرده بود در ماجرای سیلی خوردن سرباز راهور علیه او کیفرخواست صادر شده که این موضوع صحت نداشته و این فرد در مرجع قضایی دفاعی در رد اتهام انتسابی (مبنی بر اعلام خبر دروغ) به عمل نیاورده، مع‌الوصف درخواست اعاده دادرسی وی وارد نبوده است؛ بنابراین در حالی که مشاهده اطلاعات شخصی و خانوادگی کاندیدا‌ها به جای نقد کارنامه و عملکرد آن‌ها یکی از شیوه‌های مرسوم برای حذف جناح رقیب شده است تا حدی که برخی اکانت‌های وابسته لجن‌پراکنی را به بالاترین حد رسانده و به افشای مطالب خانوادگی کاندیدا‌های انتخاباتی پرداختند. البته قوه قضاییه از رصد بی‌وقفه شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری دور نبود تا رسانه‌ها و اکانت‌ها به بهانه گرم‌کردن تنور انتخابات در زمین دشمن بازی نکرده و این جشن سیاسی را به آوردگاه بی‌اخلاقی تبدیل نکند؛ درواقع آلودگی‌زدایی از انتخابات بزرگ‌ترین امتیازی بود که قوه قضاییه آن را در آوردگاه سیاسی ۱۴۰۳ به نمایش گذاشت.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها